Friday, April 29, 2005

A Phone call..

Lighting your thoughts Posted by Hello





I received a call today from a long lost friend.

At least, i still consider him friend when we last met.

His sense of loyalty to one of our previous boss divided us. I mean, aku pun respect org tuh tapi tak perlu aku beriya-iya sangat dengar dan patuh cakap dia. In my life, i have met people who looks like an angel first but later turn to BealZibub (Devil) in a click of of a finger.

Sebab utama jadi begini? Mampu berubah sekejap mata??

1. Duit
2. Duit
3. Duit
4. Perempuan
5. Duit untuk sara perempuan tersebut
6. Duit utk ikat perempuan tersebut
7. Duit untuk sex with the perempuan

( Ini pemikiran lelaki st8...if you're otherwise, i cannot comprehend..heh..heh)

Kenapa duit boleh mengubah personaliti seseorang?

Jika aku tahu, mungkin berpuluh ribu buku sudah mampu aku jual, masakan buku seperti " Anda juga seorang Jutawan" atau " Jutawan dalam diri anda" begitu laris di jual.

Yang aku pelik, jika penulis buku seperti ini mampu jadi jutawan, takkanlah dia nak bagitau rahsia kekayaan dia? Jual buku la pulak, kalau betul nak tolong org, bagi la free aje...ataupun setakat cover cost printing sahaja, nie harga buku pun mencecah RM 60.

Boleh reload Maxis Hotlink dgn lama tuh.

Apa yang aku melalut nie?

Tal ada apa...cuma lama jangka hayat aku, terlalu ramai yang aku jumpa hanyut dgn duit dan berubah menjadi org yang aku tak kenali?

Aku juga mahu duit, aku juga mahu kaya, aku juga mahu rumah besar yang kena dibeli dgn duit, kereta besar yang kena beli dgn duit..pendek kata, semuanya duit!

Mungkin ada yang berkata " Ada yang tak mampu di beli dgn duit, like love"

I would probably say " Bullshit!"...with money, i would get some nice lady to love me in an instance because money path the way to her undergarments. Kalau tak betul2 beli pun, at least ease the way ler....

It could be your room mates, sama2 makan maggie dulu, ikat perut nak bayar duit moto...tapi sejak dia kerja dan berjawatan besar sama ada Bank Negara ker, TNB ker, Telekom Ker, nak makan maflai dgn lu pun dia tak nak, mungkin terpaksa ke Dome di KLCC or Starbucks di Bukit Bintang utk menghirup kopi RM 8 secawan.

Entah..pada aku, duit tak merubah aku sebenarnya...penat mencarinya namun mudah juga dia pergi sekelip mata.

Lebih2 lagi Melayu yang berniaga.

Minta maaf , jika tersinggung tapi ini lumrah.

Terlalu tergelojoh mengaut keuntungan hingga lupa sebenarnya dia mengusir pelanggannya sendiri.

Mula2 nasik lemaknya 50 sen siap dgn telurnya...laris dan keuntungan bertambah, maka dlm kesedapannya nak untung, dgn mudah naikkan RM 1.00 tanpa sebarang penambahan lauk.

Ini biasa dilakukan...bukan setakat nasik lemak, berniaga komputer pun begitu, perabot pun begitu, apa ajelah....bangsa kita gelojoh.

Aku teringat buku yang aku baca mengenai Mr. Kaufmann. He is the founder of Kaufmann Institute di US.

He is so successful as a salesman that his commission is greater than the President of the company salary. The next year, he makes more than the President of the Company again...so the President decided to cut his commission.

Fed up, he started his own company, Marion Lab. He is so successful ...that he bought up 3/4 of Baltimore real estate and one of the richest man in US.

His method of business is simple,...even if he can make 35% margin with the bargaining power he have now...he still stick to the normal 15% margin to everyone.


Why? Because it is better to make 1oo bucks today, tomorrow, the day after and so on then making 1000 bucks but the buck stops there!

Ini mentaliti yang kita , especially Bangsa Melayu tak ada...agama Islam, ada yang niaga berserban lagi tapi sama gak cekik darah...suka untung cepat.

Entah pada aku, people buy not because of the company you are representing but people buy because of you! They are comfortable with you and they proceed...they could have gone and search for better pricing.

That's for me are purely on integrity and character of a person.

Agaknya la kan....

2 comments:

Anonymous said...

bro hanso,
boleh bagi tak tajuk buku pasal mr. kaufmann tuh?ingat nak cari nanti le.
thanks.
selamat bekerja semula :)

Blogger said...

Zakzak,

Bro you can go to the website or get a texbook on Entrepreneurship by Timmons and Spinelli.

Lots of interesting stories about successful entrepreneur